Wednesday, October 27, 2010

Alhamdulillah da beransur pulih...

Assalamualaikum W.B.T..

Ape kaba semua.. fuhh amat rindu untuk menconteng sesuatu di sini.. entah da berhabuk ke ape la blog saya nie... jap2 *fuhh, tiup2 sikit takut ada habuk kan*... Haii, ape kaba semua, harap semuanya sihat & saya Alhamdulillah makin sihat.. Syukur Ya Allah atas nikmat kesihatan yang dikurniakan nie..

Petang semalam saya da dibenarkan pulang ke rumah selepas cukup 7 malam tido dalam wad sebab pemedahan yang dijalankan pada 21 Oktober yang lepas.. Fuhh satu pengalaman yang sukar untuk dilupakan buat saya & keluarga kerana nie pertama kali saya dibedah, pertama kali masuk hospital & pertama kali buat mama saya jaga anaknya yang masuk hospital..

Perjalanan sebelum untuk hari pemedahan sering kali mendebarkan saya.. bermacam-macam rasa yang saya rasa & jujurnya saya seorang yang penakut.. penakut nak amek darah, cucuk jarum untuk masuk air, penakut makan ubat & banyak lagi.. maaf ye doktor sebab selalu tension ngan saya, yela mana xnye asyik nangis setiap kali darah nak diambil.. hoho..sakit woo.. nak cucuk jarum untuk masuk air lagi la..fuhh sakit giler sampaikan bengkak tangan saya lepas 8 ari jarum tu x ditanggalkan dari tangan saya..

Tapi ape yang saya bersyukur sangat ialah saya berpeluang untuk mengenali & menginsafkan diri dengan apa yang ada.. tersentuh hati saya melihat mereka2 yang terbaring lesu di atas katil, menahan sakit yang dihadapi.. namun wajah kekuatan & harapan untuk sembuh terus terpancar pada wajah mereka.. mereka saya lihat tetap mampu menjalankan suruhan Allah S.W.T iaitu bersolat apabila tiba waktunya.. betullah apa yang pernah saya baca suatu ketika dahulu "Allah sakitkan kamu pada satu tempat, namun Dia kuatkan kamu pada suatu tempat yang lain".. Ye, Allah sakitkan dia pada bahagian kaki, namun beliau masih mampu bersolat lagi.. Ya Allah sunggguh tinggi KekuasaanMu..


Kesetiaan sang suami yang menjaga isterinya yang sakit juga menjadi suatu drama yang suka saya tonton semasa di hospital.. sang suami yang sanggup tido di hospital demi menjaga isterinya yang hampir 5 bulan terlantar di sana.. tiada riak kebosanan yang terpancar pada wajahnya malahan riak bersemangat bersama2 semangat untuk kesembuhan isterinya.. *passtt, mak cik & pak cik 2 sangat2 la comel*...


Tak lupa juga buat sang anak yang setia menjaga ibunya & sang ibu yang sanggup menjaga anaknya.. time kasih mama sebab sanggup berulang jauh untuk menjaga mimi.. mama korbankan kesihatan diri mama demi mimi.. mama adalah ibu yang terbaik & time kasih juga buat baba yang sanggup mengambil cuti untuk menemani mimi sepanjang rawatan.. walaupun baba amat takut dengan jarum & ubat2an *sama mcm mimi* namun sokongan baba, pelukan baba, usapan baba pada kepala mimi telah memberi mimi suatu semangat yang tinggi.. Alhamdulillah syukur di atas kurniaanMu Ya Allah...


20 oktober 2010.. tarikh yang bermakna pada diri saya.. tarikh saya sudah tepat mencapai usia 20 tahun.. saya tetap dapat makan kek sebab mama belikan cup cake buat saya.. hehe.. time kasih mama & time kasih kawan2 sebab x lupa bagi ucapan & sokongan buat saya...


21 Oktober 2010... tarikh keramat dalam hidup saya.. tepat jam 12.20 tengah hari seorang nurse menghampiri katil saya & memberitahu.. siap2 la ye..jap lagi nak g ke bilik bedah... *tapp, mata saya terus bergenang ngan air mata, perasaan takut semakin kuat menghampiri saya, apa yang saya buat rasa x betul..*.. 12.30 tengah hari, langsir tirai saya dibuka, selepas mohon keampunan dari kedua ibu bapa saya terus ditolak menuju ke bilik bedah.. mama & baba sempat berpesan berselawat dalam hati & diiringi dengan ciuman kekuatan dari seorang ibu & ayah..

Sampai di bilik bedah.. saya di tanya beberapa soalan *untuk kepastian sebelum dibedah*... katil saya ditolak masuk ke satu bilik yang penuh dengan lampu & air cond yang menusuk ke tulang hitam saya.. setelah dicucuk suatu ubat *ubat bius* saya x sedar ape2 da... saya sedar 7 jam kemudian apabila nama saya disebut2 & saya lihat mama saya ditepi saya... doktor memanggil saya & saya menjawab "YA".... *Alhamdulillah suara saya ada, x hilang walau sedikit & x berubah walau sedikit*... kesan dari ubat bius yang badan saya terima, 2 ari berturut2 saya muntah x henti2.. Dan untuk mengelakkan darah beku dari tengkuk saya, 2 botol kecik disambung wayar telah dijahit pada kiri dan kanan tengkuk saya... badan saya menjadi makin lemah & setelah hampir 45 minit d ICU saya ditolak kembali menuju ke dalam wad..

Perjalanan menuju ke hari2 kesembuhan amatlah memeritkan.. saya memerlukan kekuatan fizikal & mental.. saya terpaksa kuat hadapi sakit yang sering di alami, membawa 2 botol kecik 2 bersama tiap kali mahu ke mana2, namun mujurlah ada ahli keluarga yang x putus2 memberi kekuatan & harapan buat saya.. saban hari darah saya diambil untuk mengukur tahap kalsium saya.. kalsium saya da makin kurang akibat dari pemedahan 2, tapi ubat ada & amek sesuatu yang bole menaikkan kalsium saya seperti nestum, susu, AIS KRIM & sebagainya...

Alhamdulillah makin lama saya makin sembuh, hari ke tujuh di sana sepupu saya telah membeli satu bekas kecik ais krim & yogourt anlene yang tinggi dengan kalsium semata2 untuk menaikkan lagi tahap kalsium saya.. *bak kata doktor Yep & doktor Zakuan, selagi paras kalsium awak x naik, saya x bole kasi awak balik*.. dan keputusannya pada hari terakhir paras kalsium saya naik dari 1.77 ke 1.96.. hep hep horeyyyy.... bole balik...!!!

Hari kelapan & hari terakhir di sana saya sudah bersemangat untuk pulang.. doktor Yep panggil saya masuk ke bilik rawatan untuk membuang benang jahitan bekas pemedahan yang lalu.. *satu lagi ketakutan yang perlu saya hadapi*... saya ingat balik pesanan keluarga & rakan2 iaitu saya kena kuat.. ye mimi kena kuat, mind set dalam fikiran benda 2 x sakit n mampu hadapi & Alhamdulillah saya x rasa sakit & saya x nangis...hehe...

Tepat jam 2 petang saya da dapat kebenaran untuk BALIK.....yeahh,, da bole balik... saya rindu rumah saya.. saya kemas beg, tukar baju & jumpa mereka2 kat situ & saya pun balik... kuar dari hospital saya tanya ma jom beli nasi.. mama jawab "mimi kena makan ikan bakar ye, 2 pun ikan tertentu.. INGAT kamu kena berpantang macam orang lepas bersalin, tunggu la SEBULAN DUA baru bole makan ape yang nak makan.. waa, mama mimi kena PANTANG lagi.... *jap da berapa lama ye saya berpantang*...:(

7 malam di wad & 7 jam di bilik bedah ---> Alhamdulillah da makin sembuh.. terima kasih atas segala doa, semangat & kekuatan yang diberi.. xlupa jugak buat kiriman ucapan hari jadi.. Terima kasih banyak & Semoga kalian diberkati ALLAH S.W.T...



**pstt ---> jutaan terima kasih buat ahli keluargaku, sepupuku yang sudi menjaga diri nie sepanjang berada di dalam wad & terima kasih buat sahabat2 & pensyarah yang banyak bagi kekuatan & sokongan sepanjang berada di hospital..(^_^*)**



*hidup mesti terus ceria..(^_^*)*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...