Saturday, October 9, 2010

Nasihat Untuk si Sakit



Assalamualaikum W.B.T...

Alhamdulillah saya masih sempat untuk menulis sesuatu di sini sebagai perkongsian buat semua. Kerja khusus sudah sempurna semuanya, sekarang hanya tinggal untuk perlawanan futsal & pendidikan luar ke Pulau Pangkor sebelum saya pulang ke rumah untuk pemedahan. apa kaba rakan2 yang disayangi, harap semuanya berada di dalam keadaan yang sihat serta diberkati ALLAH S.W.T.. keadaan saya, sama seperti dulu namun satu JANJI telah saya titipkan dalam diri saya iaitu saya akan tetap SENYUM, TABAH & KUAT untuk menghadapi apa2 dugaan yang datang..

Ok, berbalik pada tajuk post nie..saya begitu tertarik dengan kisah yang disampaikan dalam buku "ALLAH SAYANG KAMU", banyak kisah yang belum sempat saya baca berikutan kekangan waktu, namun ia tidak menyulitkan saya untuk berkongsi sesuatu dengan anda semua.. jom sama2 kita baca....

  • Orang sakit bukanlah orang yang hina di hadapan ALLAH
Bagi Allah, orang yang sakit bukanlah orang yang hina.. BUKAN!!!...akan tetapi, menurut Allah ia mempunyai kedudukan yang sangat mulia. Sebuah hadits qudsi, Rasulullah S.A.W bersadba maksudnya :

"Sesungguhnya Allah berfirman pada hari kiamat, Wahai Anak Adam, Aku sakit. Mengapa engkau tidak menjenguk-Ku?' Berkata anak Adam, 'Bagaimana saya menjenguk-Mu padahal Engkau adalah Rabb semesta alam?' Allah menjawab, 'Apakah engkau tidak mengerti bahawa hamba-Ku si Fulan sakit dan engkau tidak menjenguknya? Apakah engkau tidak mengerti bahawa seandainya engkau menjenguknya, niscaya akan engkau dapati Aku bersamanya?"

Subhanallah.. sebuah penghormatan di atas penghormatan. Rabb-mu telah menisbatkan sakitmu kepada diriNya. Dia kabarkan pula bahawa Dia bersamamu. Ini merupakan bukti keagunganmu di hadapanNya. Sesungguhnya, jika engkau telah mengetahui hal ini wahai saudaraku yang sedang sakit, sudah sepantasnya engkau berbahagia..

  • Sakit merupakan bukti bahwa Allah masih mencintaimu..
Sakit tidak akan datang kepada seseorang manusia sebagai cubaan, kecuali dengan takdir ALLAH. Allah menguji hambaNya dengan sakit kerana satu dari dua hal iaitu :-

....Untuk menghapus dosanya...

Hal ini sebagaimana telah tertulis dalam hadits Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

"Tidaklah seseorang muslim tertimpa derita dari penyakit atau perkara lain kecuali Allah hapuskan dengannya sakit tersebut kejelekan-kejelekan (dosa-dosanya) sebagaimana pohon menggugurkan daunnya"

Sesungguhnya, sakit merupakan kafarah (penghapus dosa) sekalipun ringan. sampai duri yang menusuk kaki seorang muslim di jalan, atau benda tajam yang mengenai seseorang muslimah di dapurnya, walaupun sakitnya tidak seberapa, adalah kafarah atas dosa-dosa. maka jauhilah dosa-dosa, dan bersyukurlah kepada Allah atas sakit yang engkau alami, kerana ia adalah nikmat yang dengannya Allah menghapuskan dosa-dosamu. itu kerana Allah mencintaimu dan menginginkanmu agar engkau berjalan di atas muka bumi ini tanpa dosa-dosa..

....Untuk mengangkat darjat seseorang hamba...

Allah menguji hamba muslim dengan sakit untuk mengangkat darjatnya, kerana tidak semua penyakit penghapus dosa. akan tetapi, sebahagian ada yang berfungsi sebagai penghapus dosa dan sebahagian lainnya berfungsi untuk menaikkan darjat seorang hamba, sehingga keberadaan penyakit bisa menjadi pintu pahala buat si penderita.

Maka, jika sakit semakin parah, janganlah bersedih. Namun ingatlah bahawa ALLAH SAYANG KAMU, di saat engkau tetap kuat dalam agamamu dan konsisten dalam memegang akidahmu. Kalau bisa menghadirkan makna ini dalam dirimu, maka sesnungguhnya sakit akan menjadi hal yang ringan dan engkau akan tenang.

Semakin jelaslah bahawa sakit adalah merupakan bukti kecintaan Allah kepadamu. Dengannya pula Allah menghapus dosa-dosamu dan mengangkat darjatmu di sisiNya. Maka terimalah ketetapan Allah dan berbahagialah..

Kalau ada orang yang tidak pernah sakit dan tidak pernah dicuba, maka janganlah gembira kerananya. Dan janganlah engaku berfikir bahawa ia adalah orang yang beruntung. Justeru, ia adalah termasuk orang yang Allah belum berkehendak untuk membersihkannya. Allah biarkan ia tanpa cubaan apapun, sehingga ia mengambilnya sekali waktu saat mencabut nyawanya.

p/s :: semoga kita sama-sama kuat untuk menempuhi ujiaan & dugaan yang datang.. Yakinlah dengan kekuasaan ALLAH S.W.T. kita pasti akan sembuh..^_____^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...