Saturday, January 12, 2013

Kata 48.

Assalamualaikum semua!

Hujung minggu ke dua di Ipoh sekali lagi berjaya mendekatkan saya ke Dahikmah.

Minggu ini, visi dan misi saya ialah membantu mama dan baba membalut buku adik-adik.

Plastik pembalut sudah saya dapatkan di kedai berhampiran rumah sewa saya.

Bertolak dari rumah jam 9.30 pagi dan tiba di sana jam 10.00 pagi.

Berehat di padang sambil menyaksikan anak-anak Dahikmah bermain. Tiba-tiba datang seorang budak, 
'Kak, nah ais krim. Ayah saya datang melawat, dia bawak ais krim banyak.' Glupp, alhamdulillah rezeki kami.

Misi membalut buku bermula. Sorang-sorang datang bawak buku yang belum dibalut.

Budak-budak yang masih kecil membawa bersama begnya ke meja batu.

Ketika saya hendak mengeluarkan buku dari salah sebuah beg yang ada, tangan saya terpegang sekeping gambar. Tiba-tiba hati saya tersentuh. SubhanAllah. Foto seorang ibu. 

Pasti anak ini sedang dan sangat merindui ibunya.

Rakan-rakannya yang lain mengakuinya. Anak ini sering menangis apabila menatap gambar ibunya.

Allahuakbar, anak ini baru berusia 7 tahun. Tetapi sudah terpisah jauh dari ibunya.

Saya merenung jauh ke belakang. Saat saya berusia 7 tahun, saya masih berada dalam dakapan mama dan baba. Berada di sisi mama dan baba dan merasa kasih sayang mama dan baba.

Tetapi bukan anak kecil ini. Dia dipisahkan atas tujuan untuk mengubah dan berubah.

Allahuakbar, moga anak-anak ini diberi kekuatan dan ketabahan. dan semoga saya juga diberi kekuatan hati dan perasaan untuk kuat bersama mereka. Doakan kami.

12 Januari 2013 ;
Dahikmah, Gopeng Perak.

Maka nikmat Allah yang manakah yang kamu dustakan?

notakaki : hati ibarat tisu. sedih mengenangkan mereka. moga tahun 2013 menjadi tahun cinta dan kasih sayang buat anak-anak yatim dan anak-anak miskin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...