Saturday, January 29, 2011

Keluarga

Assalamualaikum WBT…

Hai apa kaba semua..?? Harap semuanya sihat ye.. cuti untuk perayaan Tahun Baru Cina sudah bermula. Destinasi pertama yang saya tuju ialah rumah baba saya di Kuala Lumpur. Tiada apa yang mengembirakan melainkan dapat bersama keluarga di saat kita memerlukan mereka.

Sebuah keluarga, sinonim dengan suatu kelompok yang terdapat ibu, ayah, adik beradik, nenek, datuk, saudara mara & sebagainya. Tu dalam konteks keluarga besar atau keluarga kandung kita. Sedar x sedar kita ada satu lagi keluarga yang cukup besar.

Mereka itu adalah sahabat sekeliling kita, masyarakat yang berada di sekeliling kita dan orang yang rapat dengan kita. Betul la kan? Sama macam keluarga kita, kalau kat rumah kita kongsi masalah dengan keluarga, makan dengan diaorang & buat ape2 mesti bersama. Begitu jugak dalam kehidupan bermasyarakat kita, apa2 masalah mesti kita kongsi dengan kawan2 kita, kalau kita ada masalah, masyarakat di sekeliling kita selalu bagi sokongan & dorongan.

Tiada apa yang boleh di katakan melainkan puji-pujian kepada Allah Yang Maha Esa kerana DIA telah temukan saya pada keluarga yang cukup besar & cukup bahagia. IPG Kampus Ipoh telah menemukan saya dengan ‘keluarga ini’. Mereka sememangnya cukup memahami & cukup baik. Tiada patah kata yang sesuai untuk mengambarkan sifat yang mereka miliki. Merekalah yang memberi sokongan kepada saya saat saya lemah & terjatuh. Memberi sokongan dan semangat saat diri ini takut untuk melangkah ke hadapan. Syukur Ya Allah, semoga Engkau memberkati mereka. Amin..

Dapur sering menemukan kami. Meskipun kerja itu berat untuk dilaksanakan, namun gelak tawa tak pernah meninggalkan kami. Duka tidak pernah menimpa kami saat tugas itu dipikul bersama-sama. Mesej, fb sering menghubungkan kami. Blaja masak same2, kongsi resepi same2 & semuanya same2.. indah sungguh rasa ini.. Saya bahagia & teramat bahagia..

Itulah mereka, Lujnah Makanan

Semoga kita kekal bersama dalam menjalankan tugas yang diamanahkan kepada kita. Syukran atas segalanya.. (^___^*)

Jutaan terima kasih buat saudara Fathul sebab amek gamba2 nie..(^___^*)






kak alin cube tengok gamba nie..ada anak panah atas kepala akak..
soalannya :: sape yang paling comel..??
jawapannya :: tengok anak panah tuju pada siapa..(^____^*)


notakaki :: saat mengimbau kembali kenangan semalam, jawapan seolah-olah sudah diterima & keputusan sudah di buat. Agak2 alasan untuk tidak mahu berpisah dengan mereka boleh digunakan tak untuk gtau HEP yang saya TAK MAHU tukar maktab?? hehe..(^____^*)

Thursday, January 27, 2011

Fikir-fikir Bestari

~ YOU DON’T KNOW YOUR LUCKY STAR ~

Assalamualaikum WBT…

Apa khabar semua, harap semuanya sihat ye.. Sekarang nie saya berada dalam mood nak bercuti. Xsaba woo nak balik kampung jumpe keluarga, meskipun balik KL dulu pastu baru balik Terengganu tapi sekurang-kurangnya dapat balik kampung jumpe mak ayah.

Ok, berbalik pada kata-kata di atas “YOU DON’T KNOW YOUR LUCKY STAR”. Kata-kata nie dikongsi oleh salah seorang pensyarah yang mengajar saya sem nie. Haa pensyarah nie suka bagi kata-kata hikmah & saya suka ‘curi’ kata-kata yang dia bagi. Kadang-kadang kata2 nie dapat bagi kita semangat atau motivasi tau.

Ermm korang faham x mengenai kata-kata yang diberikan kat atas tu?? Maksud yang cuba nak disampaikan ialah ‘kita xpernah tahu akan tuah atau nasib baik kita kan’. Betul x? xada sape yang tahu ok! Secara analoginya kata-kata nie disampaikan melalui sebuah cerita. Ceritanya berbunyi begini. Di sebuah kampung nelayan tu, ada la seorang lelaki yang hidupnya bekerja sebagai seorang nelayan je. Dari kecik sampai la ke besar, laut menjadi tempat beliau mencari rezeki. Dia x pernah pun merantau ke tempat lain untuk mencari kerja yang lebih selesa sebab bagi dia laut adalah segala-galanya dan lagipun dia sendiri xbiase ke tempat lain. Erm nak cakap pasal rupa, xada la handsome macam orang keja kat pejabat. Ala kita pun sendiri faham macam mane rupa mereka yang kerja di lautkan *PERINGATAN YE, TIADA NIAT UNTUK MENGHINA SESIAPA PUN*. Nak dijadikan cerita, suatu hari datanglah seorang pelancong dari Switzeland yang melancong ke pulau tersebut. Pelancong luar negara yang teramat cantik tu berkenan kat lelaki yang bekerja sebagai nelayan tu. Pelancong tu berkenan kat lelaki tu sebab lelaki tu rajin dan baik orangnya. Haa lepas da terpikat, pelancong tu berkahwin la dengan nelayan tu. Di akhir ceritanya ialah nelayan tu ikut pelancong tadi balik ke Switzeland! Kalau korang jadi nelayan tu, ape korang buat @ ape perasaan korang?? Mesti x caya kan & mesti korang fikir korang adalah insan yang bertuah! Da la dapat isteri yang lawa pastu free2 je boleh g negara orang. Waaa menarik bukan, nelayan yang tak pernah mengimpikan untuk keluar negara telah berjaya sampai ke sana tanpa ada usaha yang susah pun! Haa tu yang kita panggil ‘KITA X PERNAH TAHU AKAN TUAH YANG KITA MILIKI SEBAB SEMUANYA DATANG SENDIRI, KADANG KALA TANPA KITA DUGA IA MUNCUL’.

Sama seperti dalam kehidupan yang kita miliki, setiap tuah atau rezeki yang datang kepada kita x kan diberitahu bila nak datang @ bila nak muncul. Pernah tak kita alami, kita teringin sangat nak kat sesuatu benda tapi tak ada orang lain yang tahu, pastu tiba-tiba kita dapat apa yang kita nak tu tapi melalui orang sekeliling . ermm itulah rezeki namanya. Allah SWT lintaskan benda yang kita nak tu pada hati orang lain supaya apa yang kita nak tu tercapai. Oleh itu bila kita terhajat untuk sesuatu & tiba2 dapat apa yang kita nak, marilah sama-sama kita ucap Alhamdulillah…(^____^*). Rezeki tu, Allah SWT da makbulkan hajat kita.

Haa, tu sebahagian dari contohnya sahaja, banyak lagi benda lain kan. Kadang-kadang kalau bab hati & perasaan pulak mungkin kita x pernah menyangka yang kita akan bersama dengan orang yang da lama kita berkenan atau kagumi. Mula-mula kita je yang simpan perasaan kat dia, alih-alih rupanya dia pun sama. So semuanya berada dalam konsep yang sama iaitu ‘KITA X PERNAH TAHU AKAN TUAH KITA’.. Meskipun kita berada dalam situasi yang sukar atau sedih ke, kita pasti mengharapkan kebahagian tu datang kan. Tapi ape2 pun bersabarlah sebab setiap yang berlaku tu pasti ada hikmahnya dan hikmah itulah “LUCKY STAR” yang akan kita terima nanti cuma bila waktu dan keadaanya kita tak tahu.

Rasanya sampai sini sahaja perkongsian untuk hari nie. Harap2 apa yang cuba disampaikan nie sampai maksudnya. Buat korang2 yang menanti ‘LUCKY STAR’ tu, bawak banyak2 bersabar ye. Sebab setiap dari kita pasti berpeluang untuk menerimanya. ALLAH SWT tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Sama ada cepat atau lambat, semua akan memilikinya..(^____^*)

Mohon maaf kalau ada terkasar bahasa, tersilap kata. Sesungguhnya yang baik itu datang dari ALLAH SWT dan yang buruk itu datang dari kelemahan diri saya. Selamat Bercuti buat semua, enjoy ur holiday. Haa yang da dapat tugasan tu jangan lupe siapkan tugasan anda. Jaga diri & semoga kita semua sentiasa diberkati ALLAH SWT & berada dalam limpahan dan rahmat dari-Nya. Amin..(^____^*)

notakaki :: Jika Allah cepat makbulkan doamu, DIA menyayangimu. Jika Allah lambat makbulkan doamu, DIA sedang mengujimu. Tetapi jika Allah tidak makbulkan doamu, bermakna DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.

Wednesday, January 26, 2011

Dialog Rasulullah SAW dengan Iblis Laknatullah

Diriwayatkan oleh Muaz bin Jabal daripada Ibu Abbas r.a : “Ketika kami sedang duduk dan berbincang bersama-sama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Ansyar, terdengar suatu panggilan seseorang dari luar rumah : “Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk?

Rasulullah bersabda: “Tahukah kalian siapa yang memanggil?” Kami menjawab: “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.” Baginda menjelaskan bahawa yang di luar itu adalah iblis laknatullah. Umar bin Khattab mencelah: “Izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah!” Nabi menahannya sambil mengatakan bahawa Allah memberinya (iblis) kesempatan terus hidup sehingga hari kiamat.

“Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk itu. Fahamilah apa yang hendak dikatakannya dan dengar baik-baik!” sabda Nabi Muhammad.

Ibnu Abbas r.a berkata: “Apabila pintu dibuka, ternyata dia kelihatan seperti seorang lelaki tua yang cacat sebelah matanya. Di janggutnya terdapat tujuh helai rambut seperti rambut kuda, taringnya seperti taring babi dan bibirnya seperti bibir lembu.

Iblis berkata: “Salam untukmu Muhammad. Salam untukmu para hadirin.” Rasulullah SAW lalu menjawab: “Salam hanya milik Allah SWT. Sebagai makhluk terlaknat, apa yang kamu mahu?”

Iblis menjawab: ”Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kehendakku, namun kerana terpaksa”. “Siapa yang memaksamu? Tanya Rasulullah. “Seorang malaikat utusan Allah menemuiku sambil berpesan: “Allah SWT memerintahkan untuk mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri. Beritahu Muhammad tentang caramu menggoda manusia. Jawablah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu bagai debu yang ditiup angin”.

“Aku sekarang sudah di hadapanmu, tanyalah apa yang hendak kau tanyakan. Jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. Tidak ada sesuatu pun yang paling besar menimpaku selain dairpada cacian musuh”.

*Orang yang paling dibenci iblis*

Rasulullah SAW lalu bertanya kepada iblis: “Kalau kau benar-benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?” Iblis segera menjawab: “Kamu, kamu dan orang seperti kamu adalah makhluk Allah yang paling aku benci.”

“siapa selepas itu?” Tanya Rasulullah.

“Pemuda yang bertakwa yang mengabdikan diri kepada Allah SWT.”

“Lalu siapa lagi?”

“Orang alim dan warak.”

“Selepas itu siapa lagi?”

“Orang yang selalu bersuci (dalam keadaan ada air sembahyang).”

“Siapa lagi?”

“Seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kerana kemiskinannya kepada orang lain.”

“Apa tanda kesabarannya?”

“Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluh kerana kedaifannya kepada orang lain selama tiga hari, Allah akan memberi pahala orang-orang yang sabar”.

“Selanjutnya siapa yang engkau benci?”

“Orang yang bersyukur.”

“Apa tanda kesyukurannya?”

“Ia mengambil kekayaan dari tempatnya dan mengeluarkan juga dari tempatnya”.

*Amalan yang menyakiti iblis*

Rasulullah SAW kemudian bertanya apa perasaan iblis ketika melihat umat Baginda hendak mendirikan solat.

“Aku merasa seram sejuk dan gementar.”

“Kenapa?” Tanya Rasulullah.

“Sebab, setiap seorang hamba yang bersujud sekali kepada Allah, maka Allah akan mengangatnya satu darjat.”

“Jika seorang umatku berpuasa?”

“Tubuhku terasa terikat.”

“Jika ia menunaikan fardi haji?”

“Aku seperti orang gila.”

“Jika ia membaca al-Quran?”

“Aku merasa meleleh laksana timah di atas api.”

“Jika ia bersedekah?”

“Laksana orang itu membelah tubuhku dengan gergaji.”

“Mengapa jadi begitu?”

“Sebab dalam sedekah ada empat keuntungan baginya iaitu keberkatan dalam hartanya, hidupnya disukai, sedekah itu kelak akan menjadi hijab antara dirinya dengan api neraka dan segala macam musibah akan terhalau daripada dirinya.”

“Apa yang dapat memukul kepalamu?”

“Orang yang solat berjemaah.”

“Apa yang mengganggumu?”

“Majlis para ulama.”

“Bagaimana cara makanmu?”

“Dengan tangan kiri dan jariku.”

“Di manakah kau menaungi anak-anakmu pada musim panas?”

“Di bawah kuku manusia.”

*Manusia yang menjadi teman iblis*

Rasulullah SAW kemudian bertanya kepada iblis siapa yang menjadi teman-temannya. Lalu iblis menjawab: “Pemakan riba.”

“Siapa sahabat karibmu?”

“Orang yang melakukan zina.”

“Siapa teman tidurmu?”

“Pemabuk.”

“Siapa utusanmu?”

“Tukang sihir.”

“Apa yang membuatkan kamu gembira?”

“Bersumpah dengan cerai.”

“Siapa kekasihmu?”

“Orang yang meninggalkan solat Jumaat.”

“Siapa manusia yang paling membahagiakan kamu?”

“Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja.”

Demikianlah sebahagian daripada dialog Nabi Muhammad SAW dengan iblis yang boleh dijadikan iktibar, pedoman dan renungan kita semua.

Sumber : Akhirul Kalam “Milenia Muslim”.

Tuesday, January 25, 2011

Berbeza

Assalamualaikum WBT…

Apa khabar semua, harap semuanya sihat ye.. lau ada sape2 yang sakit tu sila cepat2 makan ubat untuk mengelakkan dari sakit teruk..hehe

Alhamdulillah ari nie berbeza dengan semalam. Hari nie saya jadi seorang yang berbeza dengan semalam. Semalam hari saya penuh dengan air mata sebab dari malam hingga ke petang semua jadi serba x kena..

Semalam, mula cakap telefon dengan mama.. Biase ar, banjir kelopak mata tatkala mama tanya ‘mimi sihat x’.. Part nie memang langsung xleh nak tipu mama, meskipun 4 kali saya cube ubah topic tapi mama akhirnya berjaya tangkap & tanya soalan sama.. Jawapannya *biarlah saya dan Dia yang mengetahui…*

Paginya pulak lewat bangun & tergopoh gapah nak bersiap.. melangkah dengan seluas yang boleh untuk ke kelas. Speed 120 km perjam nak ke Mini Teater tu.. fuhh penat ooo, saya x suka berada dalam keadaan tergesa-gesa!! *lain kali jangan bangun lewat ye*.. Kelas berjalan seperti biasa & berlaku suatu insiden & sekali lagi air mata itu mengalir.. Ooo nooo, makin sensitive sekarang!!

Itu semalam, dari pagi hingga ke malam penuh dengan deraian air mata..

Tapi hari nie saya BERBEZA….!!!!

Saya bangun awal, bersiap macam biase & melangkah ke kelas dengan bersemangat dan senyuman yang lebar.. *mulakan hari anda dengan senyuman, anda pasti akan tersenyum sampai ke malam*..

Paginya dimulai dengan kelas Bahasa Melayu, Puan Puteh.. sungguh bersemangat di dalam kelasnya, meskipun agak kepeningan dengan Huraian Sukatan Pelajaran. Tapi pengajarannya seronok, ada je aktiviti pengukuhan supaya apa yang baru kami pelajari mudah difahami.. haa sebelum Puan meninggalkan kelas, beliau x lupa untuk tinggalkan KERJA KHUSUS untuk kami..

Ulang penguguman, KERJA KHUSUS… ok kerja khusus pertama untuk musim ijazah sudah diterima.. Jeng.. jeng..jeng.. Setelah penerangan diberi, terus serbu perpustakaan untuk ‘mencuri buku-buku’ yang boleh dijadikan rujukan. Semoga segalanya dipermudahkan Allah. Amin… Tarikh anta ialah 7.3.2011 emm sama tarikh dengan ‘date’ saya…(^____^*)

Lepas tamat kelas jam 10 pagi, gerak ke Mart untuk fotostate & cari makanan untuk alas perut. Da siap makan gerak nak masuk kelas tapi tiba2 hati ditarik untuk ke suatu tempat.. tengok ramai orang, rupe2nya ada orang JUAL BUKU… check duit dalam beg, ok x cukup tapi gatal nak beli jugak sebuah. Saya x boleh tengok orang jual buku, saya nak beli.. Tertarik akan sebuah buku, tanye harga & katanya dapat 15% diskaun, pe lagi.. nak rembat ar.. Last skali buku itu dibayar oleh ‘seseorang’. Terima kasih puan.. Jasamu akan ku kenang.. hehe… Semoga puan diberkati Allah SWT… saya sayang puan..(^____^)

Kelas seterusnya pada jam 10.30 iaitu kelas EDU.. macam biasa kelas macam ‘tin ikan sardin’ sebab kongsi kelas ngan J1 tapi ape2 pun best sebab meriah sikit.. bila ramai2 nie lau duk berbual pun lecture x perasaan.. hehe.. *niat da x baik da*… Kelas En Nordin dimulai dengan penyerahan tajuk Kerja Khusus.. Ok kerja khusus kedua untuk arinie.. KKBI mengenai FPK & ada perkaitan ngan KKBI Bm tadi.. so rujukan boleh guna yang sama..

Kelas terakhir ari nie ialah kelas BIK. Walaupun pada waktu tengah hari, namun Alhamdulillah x ngantuk pun.. Lecture best, kelako je.. Lecture sama yang ngajar kiteorang dari sem 1 Pra hingga lah sekarang.. ermm, blaja buat ayat, belajar tu belajar nie tapi ape2 pun memang seronok hari nie..

Saya tak tahu sama ada cerita nie sampai motifnya atau tak. Tapi ape2 pun hari nie saya gembira, tenang & suka sangat2.. Syukur Alhamdulillah & harap akan kekal untuk hari esok dan selamanya.. Amin.. Haa, kepada semua yang da dapat asgment tu, semoga berjaya la.. Jom pakat buat ramai2 ye.. Bawak asgment balik skali masa cuti nanti, jangan tinggalkan dia sorang2 kat IPG nie.. cian kat dia nak balik skali..hehe..

Ape2 pun mulakan hari anda dengan senyuman, nescaya hidup anda akan bahagia… Orang cakap kalau orang yang malas senyum tu maknanya dia nak ‘control ayu’.. haa, lau xmau dituduh sebagai control ayu baik senyum sekarang..!!

(T___________T)

Notakaki :: meskipun hari nie lengkap dengan senyuman, namun jauh di sudut hati ada kisah sedih bertandang. Moga dikuatkan hati.. (^___^*)

Senyum seindah suria yang membawa cahaya, dengan senyuman duniamu kan bererti…(^___^*)

Sunday, January 23, 2011

~ Luahan 1 ~

Assalamualaikum WBT…

Ape kaba semua, harap semua sihat sejahtera dan berada dalam limpahan rahmat dari Allah SWT…

Mula-mula skali nak mintak maaf la sebab entry kali nie xada yang menarik pun, sekadar luahan perasaan saya..

Tak tahu nak cite kat sape, so blog nie jadi mangsa.. terima kasih ye cik blog sebab sudi memberi saya peluang untuk menulis sesuatu di sini…

Saya x mau luah kat orang sebab nanti diaorang cakap ape lak kan..

Korang, korang semua pernah tak mengidam nak makan ape2 ke atau nak sesuatu & lau korang x dapat korang rase sedih sangat..

Ermm selalunya ngidam nie sinonim ngan orang mengandung kan, tapi sori ye saya pun tengah mengidam nak makan sesuatu..

Ya Allah, Tuhan je yang tahu macam mane rasenya perasaan bila x dapat ape yang kita nak tu. *baru tahu macam mane perasaan orang yang mengandung nak sesuatu tapi x tercapai*..

Korang nak cakap ape cakap la, korang x pe la boleh ‘makan ape saja’ sampai bila-bila.. tapi bukan pada situasi saya.. bila TARIKH itu makin menghampiri, perasaan untuk menikmati sesuatu yang saya nak makin menjadi-jadi..

Ya Allah jika ini ujian dari-Mu, maka aku memohon Engkau kuatkanlah hatiku untuk tempuhi segalanya.. Amin…

Sekarang da jadi makin sensitive tau, kalau nak sesuatu tu tapi tak boleh maka cepatlah air mata ini berderai… sungguh saya x suka dengan perasaan dan situasi nie..!!!

Sekarang penyelesaiannya ialah pendam je ape yang saya nak tu sebab xmau susahkan mereka lagipun kesian mereka sebab xkan nak turut cakap saya je kan..

Ermm,,saba ye mimi..

Kalau saya da xada nanti, jangan rase bersalah tau sebab kalian x bersalah. Perasaan nie yang salah sebab nak macam2 & kepada cik perasaan, maafkan saya sebab x dapat tunaikan permintaan awak..

Kita sama-sama kuat untuk tempuhi semua nie ye..(^___^*)

Notakaki :: terima kasih kerana sudi mendengar & membaca sesi luahan perasaan nie.. doakan saya kuat.. TQ..

mimi tolong berhenti dari sikap negative dan suka menangis.. sekian, terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...