Friday, December 2, 2011

Cubaan Seterusnya (:





Assalamualaikum WBT..



Jom main masak-masak lagi..


Hari nie saya cuba buat ‘Apam Gula Hangus’. Memandangkan saya baru je jatuh cinta untuk bermain dengan tepung, jadi saya pilih resepi yang mudah-mudah je. Selalunya dalam keluarga saya, kakak dan adik perempuan saya yang suka buat kek, roti, & biskut. Saya lebih suka memasak dan buat puding. Tapi cuti lama nie, akan saya gunakan untuk mencuba resepi dari tepung.


Ok, jom tengok bahan-bahan untuk Apam Gula Hangus :-

1 cawan gula pasir
1 cawan air panas (*jadikan gula hangus)

2 biji telur
1/2 cawan minyak masak
2 sudu besar marjerin/butter
2 sudu susu pekat
1 sudu teh soda bikarbonat.
1 1/2 cawan tepung gandum.

Cara-cara

1. Gula dihanguskan kemudian dicampurkan dengan air. Kemudian sejukkan.
2. Masukkan telur, susu, minyak dan marjerin/butter ke dalam blender dan kisarkan dalam anggaran 3 minit.
3. Masukkan gula yang telah disejukkan tadi bersama-sama soda bikarbonat dan dikisarkan lagi.
4. Akhir sekali masukkan tepung dan dikisar lagi sehingga sebati.
5. Kukus adunan tadi di dalam loyang yang telah disapu dengan minyak masak selama 45 minit.
6. Boleh juga menggunakan acuan mangkuk plastik…kukus dlm 15 minit.
7. Sekiranya adunan nampak cair bolehlah ditambah sedikit tepung agar apam tadi tidak mendap dan basah dibahagian bawahnya.


Mudah kan resepi dia.. Bagi mereka-mereka yang baru nak belajar boleh la cuba dengan resepi yang mudah-mudah dan kalau nak resepi yang best-best, cuba terjah blog nie (klik) . Selamat mencuba.. (^_^)


p/s :: Kak eja resepi seterusnya mimi nak cuba buat ‘Apam Pelangi’.. Apam tu comel sangat.. (^__^)


notakaki :: Saya teringin sangat nak buat cupcake dan bagi untuk hadiah. InsyaALLAH kalau tiada aral melintang kakak saya nak kahwin tahun depan, ada rezeki nak buat untuk dia. Sama-sama doakan ye.. (^___^*)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...