Saturday, June 25, 2011

Kita Pun Tak Pasti =)






Assalamualaikum WBT.


Ape khabar, harap anda semua sihat sejahtera. Haa, sapa-sapa yang sakit atau demam silalah makan ubat ye. *cakap orang je, tapi saya x makan pun. Xsuka ubat!*. Macam mana perjalanan kuliah dan kerja seharian, harap semuanya baik-baik saje ye. Saya Alhamdulillah walaupun tiap hari makin penat tapi semuanya masih terkawal.


Perbentangan setiap hari diberi, tugasan sampingan serta benda yang remeh tapi wajib dibuat semuanya perlu diselesaikan dalam masa satu minggu, sampai demam saya dibuatnya. Bermula minggu akhir sebelum cuti, membawa si hijau ke PUSPAKOM dan bawak dari KL ke Ipoh. Selesaikan ke JPJ dan pejabat insurans. Fuhh, sesat jalan wooo! Tapi best, banyak benda saya belajar dan dari tak tahu jadi tahu. Berulang alik ke pejabat JPJ selama tiga hari berturut-turut membuatkan saya jadi tertekan tapi ayah saya yang duk jauh tu lagi tertekan jadinya selesaikan saje. Ape2 pun, Alhamdulillah semua selesai.


Musim kuliah, musim saya bersama rakan-rakan saya! Musim bergosip dan musim untuk mengetahui cerita terbaru dari mereka. Seronok, banyak berita gembira saya dengar dari mereka. Tumpang gembira sekaki. Banyak sangat cerita sampai saya naik gila, hehe. Ape2 pun semoga urusan kalian dipermudahkan oleh ALLAH SWT. Amin.


Minggu pertama di IPG, setiap hari yang dilalui pasti ada pengajaran di sebaliknya. Apa yang saya dapat ialah saya berjaya merungkai persoalan mengapa kadang-kadang benda tu kita teringin sangat nak tapi kita tak dapat pun. (^__^)


Situasi pertama : Kali pertama saya ke pejabat JPJ Ipoh untuk selesaikan hal kereta. Hari pertama pergi, memecut laju sebab kelas mula balik jam 2.30 petang. Sampai ke JPJ jam 1.00 tengah hari, cuai naik tangga dan hampir jatuh tangga! Masuk nak uruskan hal kereta tapi malangnya kaunter da tutup! Pulang dengan perasaan hampa, sebab ingat nak siapkan semuanya. Hari kedua pergi semula ke sana, membawa segala dokumen & sedang ralit saya mengisi borang datang la seorang pak cik menegur saya. Berbual-bual dengan dia dan dia bagitahu macam mane nak buat semua nie. Rupanya banyak benda yang saya tertinggal dan belum uruskan. Pulang lagi sekali. Hari ketiga datang balik ke JPJ dan bawak semua benda yang saya tertinggal, Alhamdulillah selesai semuanya. Agak-agaknya kalau hari pertama saya pergi tanpa tahu apa-apa tu mesti saya lagi tertekan. Tu maksudnya ALLAH tak nak bagi benda yang kita teringin sangat nak sebab nanti kita boleh belajar benda baharu.


Situasi kedua : Saya pada mulanya perlu menemani rakan serumah untuk pulang ke KL amek kereta. Di saat-saat akhir saya x boleh ikut sebab saya demam. X larat sangat-sangat. Rancangan itu terpaksa dibatalkan. Saya nak balik KL dan singgah rumah baba untuk ambil barang-barang saya, tapi keadaan kesihatan tidak mengizinkan. Saya hanya mampu menghantar mereka ke medan gopeng je. Balik rumah terus mesej baba cakap tak dapat ke KL sebab demam. Baba balas, kamu rehat la, makan ubat dan lagipun kalau kamu datang tak ada orang kat rumah. Baba dan kak ama nak balik Besut, kakak ke Johor. Tengok, mesti ada sebab kenapa benda yang kita nak sangat tapi kita tak dapat sebab kalau saya ke KL pun xada orang kat rumah..


Situasi ketiga : Saya jeles dengan kawan-kawan saya sebab diaorang semua da ada *****! Saya bagi gelaran 11/12 sebab saya sorang dari semua bdk perempuan kelas saya yang masih ******. Haha, *ape pun x ada*!! Tapi kadang-kadang saya terfikir mungkin saya belum jumpa yang betul-betul sesuai untuk saya dan mungkin ALLAH nak bagi peluang kepada saya untuk terus menimba ilmu. Ape2 pun saya kena kuat, bertahan dan terus bersabar! Agaknya kalau saya da ada ****** mesti saya jadi cepat perasan, cepat lupa diri, lupa buku & lupa semuanya, saya tahu diri saya macam mana dan ALLAH sebagai pemilik mesti lagi Mengetahui. (^____^*)


Tiga situasi tapi mampu menjawab beribu persoalan. Terimalah sesuatu dengan hati terbuka. Setiap hari adalah pelajaran, kadang-kadang kita sedar dan kadang-kadang kita tak sedar. Sekian saje, selamat berhujung minggu. Jangan lupa, jaga diri, jaga iman..!


Notakaki :: Saya perlu lebih bertenang dan bersabar. Semuanya sudah tertulis, hanya doa dan harapan yang tinggal. Mimi, semoga cepat sembuh dari demam!


6 comments:

nhmy1303 said...

*****!
ape mksd dia ek?
hehehe

Nur Shamimi Jamudin said...

errr...
maksudnya kita pun tak pasti...
hehe...
nak tahu, ce teka ce teka...
(^____^)

NHS said...

rilek a.. couple lama2 byk dosa.. jodoh ptmuan, ajal maut d tgn Allah..

Nur Shamimi Jamudin said...

hehe...betul2...
(^__^)

nhmy1303 said...

jodoh pertemuan di tangan Tuhan mimie..usah terlalu mengharap...usah terlalu menunggu...sbb semuanya Allah dh tetapkan di Luh Mahfuz.. insyaAllah jodoh akan dtg perlahan2...
=)

Nur Shamimi Jamudin said...

hehe..
baiklah...
InsyaALLAH.. time kasih kak wanie..
=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...