Tuesday, April 26, 2011

Balas @ Balasan =)

Assalamualaikum WBT…

Kenapa bila kita buat baik orang marah??

Kenapa bila kita buat jahat pun orang nak marah??

Sebab dia dengki dengan kita ke??

Sebab dia x suka cara kita ke??

Kalau orang buat baik dengan kita, kita mesti la balas dengan perbuatan baik. Kalau dia buat jahat kat kita sekalipun x yah la nak balas dendam balik!! Sabo la wei, ingat apa yang orang buat kat kita mesti Tuhan akan balas balik. Kalau orang yang buat jahat dengan kita, x dapat balasan kat dunia skalipun kita kena ingat kita ada 1 alam lagi iaitu alam AKHIRAT.. haa, time tu x leh lari da. Semua amalan kita akan terbalas.

Ok fine, memang la susah nak maafkan orang yang buat jahat kat kita.! Betul, saya setuju. Tapi mari sama-sama kita positif & muhasabah diri balik. Kita diciptakan dengan kekurangan! Xada manusia yang sempurna, so kita ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Oleh itu bila hidup bermasyarakat kita kena la saling terima satu sama lain. Ko terima kelebihan dan kekurangkan aku, aku terima kelebihan dan kekurangan ko.. haa, boleh kan? (^___^)

Allah juga ada menjelaskan bahawa buat baik dibalas baik dan buat jahat dibalas jahat dalam firman Nya Surah Al-Zalzalah ayat 7-8:

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

Bagi saya, kalau ada orang buat jahat kat kita, kita fikir positif la. Mungkin sebelum nie kita pernah buat jahat kat orang ke tanpa kita sedar! Benda nie kadang-kadang ada kaitan dengan hidup kita jugak.

Bila kita buat baik dengan orang pulak, InsyaAllah orang akan buat baik dengan kita! Betul la kan, kita pun mesti tak sampai hati nak buat jahat dengan orang yang baik dengan kita..

Lagi satu, kalau kita tak suka kawan kita tu TERLALU BAIK sangat, bagitau la elok2.. TOLONGLA JANGAN HALANG PERKEMBANGAN diaorang! Tertekan weeiii, dia ada hak untuk buat ape sahaja! Kalau benda tu perlu ditegur, tegurlah secara berhemah. Jangan main hentam je. Nanti korang kena hentam balik baru tahu.

Mama selalu pesan “kalau kita tak nak orang buat sesuatu yang kita x suka, kita pun jangan buat benda tu kat orang lain. Sebab apa yang kita buat tak kira baik atau jahat akan dibalas jugak”.

Umpamanya, kalau kita tak mahu hati kita disakitkan oleh orang lain, kita janganla sakitkan hati orang lain! Lepas tu kalau kita tak nak orang susahkan kerja kita, kita pun janganlah susahkan kerja orang!

Pointnye senang je, ‘kadang-kadang apa yang kena kat batang hidung kita sendiri tu adalah datangnya dari SIKAP KITA jugak yang pernah buat kat orang’. Lau x caya cuba sama-sama kita muhasabah diri kita & InsyaAllah kita akan temui jawapannya.

Peringatan ini untuk diri saya jugak. (^___^)

Sekian, terima kasih.

Note-note menarik boleh dapatkan di sini (tekan sini)


kalau kita buat baik kat orang, orang mesti buat baik dengan kita..
*gambar sekadar hiasan*

Notakaki :: what goes around, comes around.

Marilah sama-sama kita berlaku baik sesama kita walaupun kita dianiayai,walaupun kita ditipu,walaupun kita dipermainkan kerana apa yang penting ialah balasan akhirat,bukan balasan dunia.

3 comments:

akutetapaku.com said...

singgah bc n3 d sini...

singgah2 la disini
jom kite bergelanggang santai d sini..

http://akutetapaku85.blogspot.com/

nelly said...

setiap yang berlaku ada balasannya ..^^
cepat atau lambat je~

Cik Syue said...

like ur NOTAKAKI.. heheh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...