Friday, April 15, 2011

Tenang =)

Assalamualaikum WBT…

Salam malam minggu buat semua..

Sebelum tue, harap semua sahabat2 berada dalam keadaan yang sihat, esok kan hari minggu & rata-ratanya tugasan da anta kan, so boleh relax ar sikit..hehe

Tapi bagi mereka, mereka & mereka yang bakal amek ujian UAK tu, bersedia ye..!!

Study awal & semoga semuanya berjaya..(^___^)

Alhamdulillah berada dalam fasa yang sungguh tenang..

Nak berada dalam fasa yang sama, join ikuti tips nie.. :-

  • Kawan saya cakap, lau ada masalah bukak Al-Quran & baca. Lepas baca Al-Quran baca tafsir maksud ayat tu dan kalian akan jumpa ayat yang berkaitan masalah kalian. Cube la, saya da cuba & memang terbukti ianya BENAR..
  • Jadikan zikir-zikir & bacaan Al-Mathurat sebagai amalan harian. Kalau boleh jangan tinggal la.. mesti korang akan rase ketenangan tue.. Kalau sebelum nie agak susah nak amalkan, try dulu slow2.. baca skali sehari dulu, pastu lama2 jadikan amalan dan akhirnya korang tak kan tinggalkan bacaan nie.. ketenangan & kegembiraan akan dapat korang rase. Seorang kawan share sesuatu dengan saya, katanya amalan membaca Al-Mathurat akan menghilangkan sakit kanser..(^___^)
  • Solat.. solat nie terapi kepada hati yang tenang tau. Bila kita solat, kita sedang berkomunikasi dengan ALLAH SWT. Kalau kita ada masalah, solatkan dan berdoa kepada ALLAH, InsyaALLAH semuanya akan kembali tenang.
  • Berfikiran positif.. jangan terlalu negatif terhadap sesuatu. Kalau kita dalam situasi tertentu, fikir yang positif dulu & selalu sematkan dalam diri kita bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya, rezeki ada di mana-mana, aku pun mampu buat sama macam dia buat, aku x mahu mengalah & ape2 je la. Tapi pastikan kita sematkan kata-kata POSITIF ye..(^___^)
  • Sentiasa senyum! Ha nie penting.. senyum selalu, jangan asyik muncung je. Dengan senyuman, hormon dalam badan kita akan jadi relax dan tak tegang. So bila kita senyum, kita akan nampak ceria. Orang pun jadi suka tengok kat kita..! senyum plzzzz…(^____^*)
  • Jangan bebankan fikiran kita. Untuk tenang, JANGAN kita masukkan semua masalah dalam kepala kita! Pilih la dulu, tengok apa masalahnya. Kalau perlu diselesaikan, maka selesaikannya! Kalau boleh tangguh maka tangguh dulu. Tahu tak, kalau kita sumbat semua masalah dalam kepala kita, sehingga kita tertekan, bila datang sesuatu perkara yang lain kita akan anggap perkara tu sebagai masalah! Bila da banyak masalah, hati mane nak tenang..!! so fikir-fikirkan lah..:)

Haaa, untuk seterusnya x sampai lagi.. hehe.. nanti kalau ada lagi saya tambah lagi.. Haa, lau nak tenang, ikut la TIPS kat atas nie. InsyaALLAH menjadi.. nie pun saje nak kongsi-kongsi je & ingatan untuk diri saya jugak..

Jumpa lagi, selamat berhujung minggu..(^__^*)



Notakaki :: ~ Tak usah membandingkan diri kita dengan orang lain, kerana Allah pasti memberikan yang terbaik untuk setiap hamba-Nya, meski dia tidak menyedari..(^___^*) ~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...