Saturday, April 30, 2011

Senyuman Perawat =)


* gambar sekadar hiasan *

Assalamualaikum WBT….


Selamat berada dalam mood bercuti semua..


Apa khabar semua, harap semuanya sihat sejahtera..


Alhamdulillah hari nie merupakan hari kedua saya berada di rumah. Alhamdulillah bahagia sangat bila bersama keluarga tercinta. Semuanya terasa lengkap je..(^___^)

Berada di rumah, rutin seperti biasa. Bagun pagi tolong mama kat dapur, kemas rumah, tengok tv, makan, tido, berbual & macam-macam la. Hobi kegilaan saya iaitu menghabiskan masa dengan membaca tetap tak kan dilupakan. Kata orang baca buku 'ubat tido'.. ermm, boleh la. Tapi asalkan isinya masuk dalam kepala kita!!

Haa, nie nak kongsi sesuatu dengan anda semua. Sesuatu yang saya dapat melalui buku “Mohonlah Hanya Pada-Nya” hasil karya Iskandar Dzul Karnian H.M & Mohd Dzul Fadhli. Credit kepada mereka atas penghasilan buku yang menarik. Secara ringkasnya buku nie mencoretkan tentang ujian sakit. Bila masa sakit itu tiba pada siapa layak mengadu & memohon. Mengapa ujian itu datang, beberapa kajian mengenai penyakit-penyakit & sebagainya lah. Secara tuntasnya buku nie mengenai ‘motivasi untuk mereka yang berada dalam kesakitan’. Bagi saya buku nie patut dibaca oleh semua, sebab tersangat menarik & banyak memberi motivasi..(^__^)

Dalam banyak-banyak tajuk yang ditulis saya tertarik pada suatu tajuk iaitu “Senyuman Perawat”.

Melalui sekuntum senyuman boleh merawat segala-galanya. Betul, x caye. Cuba bila anda berada dalam situasi yang teramat sakit atau tertekan, pastu ukirlah senyuman paling manis! Nescaya anda kembali pulih dan orang sekeliling akan turut terkesan dengan senyuman anda.

Pastu kalau korang berada dalam sitausi yang tegang. Ada orang tengah mengamuk x tentu pasal, pastu cube ukirkan senyuman, mesti orang yang tengah marah tu jadi sejuk sikit. Yela api x boleh balas dengan api, nanti makin teruk! So senyumlah. Senyum memberi motivasi & buat orang sekeliling kita jadi selesa.

Haaa, lau korang tengah rindu kat seseorang, pastu Nampak dia senyum kat korang! Perghhhh terawat rindu dalam hati… haha.. nie mesti betul. Nak2 terjumpa kat tengah jalan lak. Sekali dia senyum, mesti boleh pengsan… haha.. kan senyuman seseorang pernah menjadi penawar rindu kepada kita..(^___^).

Senyuman merupakan ubat kepada penyakit berbahaya! Percaya lah, kalau ditimpa penyakit kronik, apa yang perlu kita lakukan ialah senyum. Nak tahu kenapa?? Sebabnya bila kita senyum, kita positif terima ujian penyakit tu, bila kita positif, sel-sel penyakit tu akan terhalang untuk menjangkiti kita. Yela cuba kita bandingkan bila kita sedih, kita jadi tertekan, kita akan menyalahkan semua di sekeliling kita mengenai sakit tu. Betul kan?? Berbeza bila kita berada dalam sitausi positif, kita akan lebih sabar hadapi ujian tu, kita boleh berfikir dengan tenang & apa yang penting kita akan lebih DEKAT dengan ALLAH SWT.. Mohonlah hanya pada-Nya. Sesungguhnya DIA yang timpakan sakit itu dan DIA lah yang menyembuhkan..(^__^)

Teringat pada pesan baba, senyuman & selalu positif adalah salah suatu cara penyembuh penyakit..

Kata seorang doktor pula, ubat untuk merawat penyakit pembunuh no 2 iaitu Kanser adalah melalui senyuman, ketabahan, kesabaran & positif..(^__^)

Ingatlah.. senyuman adalah antara penawar mujarab yang sedia ada dalam diri kita. Xyah bayar beribu-ribu pun untuk senyum. Kita pun akan berasa tenang bila tengok orang lain menguntum senyuman. Sama jugak dengan orang lain, dia mesti tenang tengok kita bila kita menguntumkan senyuman..

Haaa, jangan lupe, senyum itu sedekah ..(^______^)

Senyum, senyumlah selalu kerana ia adalah penawar kepada orang lain dan diri kita sendiri.

Notakaki :: Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah ia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya ALLAH sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.. – Surah al-Nisa : 86 -

1 comment:

Anonymous said...

Apa yang posting bagus. Saya sangat suka membaca jenis atau artikel. Saya tidak sabar untuk melihat apa yang orang lain katakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...