Friday, November 19, 2010

Celita Hari Raya

Assalamualaikum W.B.T…

Ape kaba wahai pembaca2 & rakan2 sekalian.. Harap semuanya sihat sejahtera serta berada dalam jagaan Allah S.W.T..

Fuhh, da lama saya tunggu saya nie.. saat untuk menconteng sesuatu di blog kesayangan saya..

Kekangan waktu menyebabkan saya xsempat menulis.. Dengan kehadiran tetamu & saudara mara, xmanis kalu saya berada dalam bilik untuk beron9.. betul x.. hihi

So dikesempatan yang ada, saya gunakan sebaik mungkin..(^_^)

***********

Macam mane dengan sambutan Hari Raya Aidiladha baru2 nie..meriah x?

Saya seperti biasa, meriah sekali dengan kehadiran saudara mara yang dari jauh mahupun dekat.. Keletihan tidak terasa kerana saat2 bersama mereka lebih bermakna..

Pagi raya hari tu dimulai dengan solat sunat Hari Raya..

Lepas solat, makan pagi dulu.. *yela nak kasi ada tenaga sikit, baru la senang nak buat kerja lepas 2 kan*…

Usai makan pagi, yang laki2 ikut baba & ayah long saya untuk sembelih daging korban kat masjid..

Manakala yang perempuan2, mak dara-mak dara, anak dara-anak dara bergerak ke dapur untuk mula memasak, buat air & buat ape2 yang patut..

Haaa, masa time masak 2 yang best.. bila semua kumpul kat dapur, maka banyak la keluar cite2 yang best.. yang 2 cite nie, yang nie cite tu…

Pastu saudara mara makin ramai yang sampai..

Dalam masa lebih kurang 1 jam gitu baba & ayah long saya balik dari masjid.. maka pengagihan daging pun bermula.. duduk la “si vetren2” di sisi daging untuk pengagihan & pembahagian..

Kami di dapur hanya tunggu untuk menyediakan juadah..*boleh blaja resepi baru*…

Akhirnyaaa… setelah lama berada di dapur maka siaplah menu tengah hari tu.. hasil pertolongan semua maka menu “daging goreng, daging singang, gulai ikan kering, arca, sambal & minuman” telah dapat disediakan..

Yummmyyy sedap sungguh, tapi saya boleh makan sekeping 2 je.. *still dalam pantang k*….hehe

Ape2 pun jom kita tengok gamba…



daging korban yang siap disembelih,,


masa untuk "memproses" daging2 nie..
kredit to ayah long & sepupu saya..(^_^)


saya & kakak sulung saya..
dengan anak sepupu kami..*dua beradik*
iris & iesha..


penghantar daging
kredit to my bro & my cousin..(^_^*)


diapit oleh kakak2 terchinta,,,
saje amek port nie..haha


ngan kakak sulung saya..(^_^)


di dapur...
menu daging goreng..
adik saya di belakang..(^_^)


si kecil baru bagun tido..
(T____T)


ngan pasangan adik beradik...
dua2 perempuan..(^_^*)
iesha di pangkuan & iris ditepi..


sesi menyuapkan aiskrim pada si kecil..
reaksi pertama --> tergamam sebab sedap sangat..
macam saya mula2 dapat aiskrim dalam wad baru2 nie...hehe..

***************


ehem..ehemm..eheemmm...
tengok ape lagi....
da xada gambar....
cerita sampai sini je....
hehehe...
jumpa lagi....

Selamat Bercuti
Terima Kasih sebab singgah...(^_^*)

~Mimi~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...