Thursday, November 4, 2010

Mama, nak tanya boleh x..?


gamba di atas hanya hiasan semata2..
T_______T

Assalamualaikum W.B.T…

Korang suka x tanya soalan cepu mas kat sape2..??

Bagi saya benda nie da menjadi rutin hidup saya..

Saya suka sangat tanya soalan cepu mas..

Sape yang kenal rapat ngan saya, pasti tahu tabiat nie..huhu

Haa, bukan setakat kawan2 saya je yang kena, mama saya pun x terkecuali kena ngan “Kuiz Soalan Cepu Mas”…huhu

Nak tahu ape soalan yang mama saya kena jawab…

********

Ma, nak bawak keta mama boleh x?

‘soalan pertama saya tanya lepas dapat lesen beberapa tahun yang lepas’

Mama saya jawab : xyah la tunggu 2, 3 bulan lagi..

*Dia jawab macam 2 bukan sebab dia sayang kat keta dia, tapi dia sayang kat anak dia.. Dia xmahu ape2 jadi kat anak dia.. baru dapat lesen xsemestinya da mahir 100% kan..*

********

Mama, nape orang tua2 suka membebel?

‘soalan yang saya tanya lepas mama saya cool dari membebel.. jangan tanya time hot.. nanti kena sembur lagi..huhu

Mama saya jawab : sebab anak x dengar cakap..

*Dia jawab macam 2 sebab dia nak anak dia dengar cakap dia.. dia nak anak dia fahami hati dia.. tapi kita nie jarang nak fahami hati mak kita kan.. bukan semua ar..(^_^)

********

Mama, nape mama x bagi anak mama couple?

‘soalan kegemaran saya untuk tanya mama saya”…

Mama saya jawab : xyah nak gatal la..

*Dia jawab macam 2 bukan xmahu kasi anak2 dia couple, tapi dia nak anak2 dia belajar biar habis dulu, baru fikir benda yang melalaikan tu.. bila berjaya, mesti akan ada orang pikat kita ar…. Haha.. “Jodoh pertemuankan di tangan Tuhan”

********

Mama, nape xboleh nak balik lewat kalau kuar ngan kawan2?

‘soalan yang saya suka tanya lepas kena marah kalau balik lambat’

Mama saya jawab : xyah balik lewat, tolong mama kat dapur..

*Dia jawab macam 2 sebab dia xmau anak dia buat kerja yang x berfaedah kat luar, sampai balik lewat, lagipun anak dara xelok balik lewatkan…*

********

Mama, nape mimi xleh makan benda 2 benda nie?

‘soalan popular saya tanya lepas saya dibedah’

Mama saya jawab : xyah la, bukannya elok pun..

*Dia jawab macam 2 sebab nak jaga kesihatan kita, xmau sakit da.. sebab dia sayangkan kita, walaupun kita sakit, mula2 dia marah2 kat kita, tapi dalam hati Tuhan saja yang tahu..*

*********

Haaa, korang pernah berbual ngan mak korang & tanya soalan cepu mas x? kalau xpernah buat silalah cuba, tapi cari soalan yang sesuai & masa yang sesuai.. Kadang2 jawapan yang mak kita bagi mesti kita bangkang dalam hati kan.. Yela, ikut jiwa remaja kita, semua benda yang kita buat kita fikir betul.. tapi cuba renung balik jawapan yang mak kita bagi, renung dalam2 maksud dia.. Kita akan temui maksud sebenar yang dia nak sampaikan pada kita.. Oleh itu, lepas mak bagi jawapan ke ape ke, fikir sejenak sebelum nak memberontak.. huhu

Ibu bapa tahu apa yang TERBAIK untuk anak2 mereka…(^_^)

"Fahami bahasa orang tua dalam marahnya. Selamilah rasa orang tua dalam rajuknya"




nie la wajah sebenar mama saya...
saya sayang mama saya..
(^___^*)

Ok, Sekian terima kasih...

~Mimi~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...