Monday, June 21, 2010

..:: Aman Puri ::..

Assalamualaikum W.B.T.

Hari nie merupakan hari ke2 persekolahan bagi sekolah2 kat pantai timur & hari nie sekali lagi aku ditinggalkan bersama kak ama kat umah. Boring sangat, xtahu da nak buat ape. Nak g berderak (jln2 dlm bhsa sini) keta xada, haish puah sungguh. Awal2 lagi mama da bagi tugas, mama cakap 'mimi pagi esok g tengok ada buah luruh dop' -buah mangga, buah kerining & so on-. Ok, ari nie 2 tugas aku lepas jemur baju td aku berjalan2 sekitar kawasan rumah nak tgk kalu2 ada buah yang masak.

Haa, mesti pelik nape letak tajuk 'Aman Puri'. Aman Puri merupakan nama bagi teratak aku nie. Nama nie diambil bersempena baba yang selalu ke Jakarta, Aman bermaksud tenang, kedamaian & sebagainya. Manakala Puri pulak bermaksud rumah, mahligai & sebagainya, so diharap Aman Puri nie dapat bagi suasana tenang kepada family aku. Umo aman puri nie lebih kurang dlm 4 tahun baru, yela aku start duk kat Besut mase form 1. Sebelum 2 jd warga KL sebab baba keja stu, balik Besut duk umah nenak 3 tahun coz aman puri dalam pembinaan & bila da siap, baru la boleh duduk.

Ok, berbalik pada tugasan aku hari nie kena g tengok buah takut ada yang luruh, yela bila da masak buah 2 luruh la & kalu x ambik terus nanti takut buruk lak. Baba & mama suka sangat menanam & bagi aku rumah nie da jadi macam 'syurga buah2an' mane x nye banyak sangat pokok yang ditanam .ingat lagi, dulu pokok2 nie susah nak keluarkan hasil tapi baba xputus asa tau. Kalu g pasar tani ke mane ke mesti dia akan cari baja yang sesuai & sampai 1 tahap baba nie g tuntut ilmu dengan orang pejabat pertanian mengenai cara nak dapatkan hasil yang terbaik. Haaa, itulah baba aku, seorang yang bersungguh2 buat keja. Hehehe..

Pokok yang ada kat sekeliling umah aku nie semuanya berasaskan makanan, yela tanam senang sikit, bila nak guna g ambik je. Antara yang ada ialah 'pokok mangga, rambutan, kedondong, mangga epal, ubi -pucuk dia blh buat sayur-, pokok limau, pokok sukun, serai, daun kari, & macam2 lagi la..'. Sebelum balik hari 2 xada la hasilnya tp lepas 4 bln xbalik.. Haaa, mari tgk hasilnya..:-



pokok pauh @ mangga



pokok pauh epal @ mangga epal



pokok kedongdong @ amra



pokok rambutan
dialog ngan mama ari 2: ma, lau buah rmbutan nie masak pos ke ipoh ye...Hahaha
mama : emm, mama mms je ke mimi...



pokok kerining
task 4 2day : tgk buah nie ada masak @ x.

Ok, itu saja untuk hari nie, tugasan da selesai. Hari nie 2 biji je yg masak.. Makan mase berbuka nanti best jugak, hehehe. Sape2 rase nak buah2 kat atas @ yg lain jemput la datang umah ye..^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...