Saturday, June 19, 2010

..:: Ukhuwah Itu Indah ::..



Assalamualiakum W.B.T

Ape kaba semua..? Harap2 semua sihat ye.. Di pengakhiran cuti nie masih banyak lagi kenduri2 yang perlu di hadiri, kawan2 lama yang xhenti2 msg untuk keluar berjumpa,kawasan rumah yang masih memerlukan kudrat ku untuk menyerikannya lagi & banyak lagi la. Yela cuti 3 minggu sepatutnya banyak benda yang kita dapat kan.

Bagun tdo pagi td, lepas aku kemas bilik, basuh baju n semuanya tibe2 tangan nie da xtahu nak buat ape.. Hati nie tibe2 dilanda 'rindu' yang hebat *pehhh, ayat*.. Aikk, jangan salah fahan ye, bukan rindu pada 'tuttt' sebab xada 'tuttt' tapi rindukan pada kawan2 usrah *Anis,Mira,Syron,Shidah,Timah,Farhah,Nani dan Naila, akak usrah *Kak Ima*.. Diaorang nie merupakan teman2 usrah aku & akak usrah 2 la yang pantau kami & seringkali mengingatkan kami mengenai Islam yang Indah itu. Aku amat merindui untuk mendengar sepotong ayat yang seringkali Kak Ima sebut bila nak mula usrah 'Alhamdulilah anda semua bukan dipilih oleh Kak Ima tapi dipilih oleh Allah S.W.T. untuk menyertai usrah ini supaya syariat Islam dapat dikembangkan lagi & janganlah kita merasa sukar untuk mengikut jalan Allah kerana sesungguhnya Allah akan menyenangkan kita dikala kita susah'..lebih kurang mcm 2 la,lau ada kurng & slh ke maaf ye.. Usrah nie best giler sebab Kak Ima selalu buat secara santai je, xla berat sangat. Kadang2 orang fikir bile kita join usrah kita akan sering dikongkong, sering dipantau, ganggu masa2 kita & macam2 lagi. Tapi tahukah kita sebenarnya usrah nie banyak membantu diri kita, yela dapat mengenali Islam dengan lebih mendalam, dapat kongsi sebarang masalah, dapat share cerita & macam2 lagi. Aku bersyukur sangat2 sebab dipilih untuk menyertai usrah dibawah pimpinan Kak Ima sebab Kak Ima memang seorang yang berilmu tinggi & banyak perkongsian yang dapat melalui dia. Usrah kiteorang nie xhenti seperti hentinya waktu kuliah sebab cuti tapi usrah nie tetap berjalan kerana pengisian oleh Kak Ima tetap diteruskan melalui 'msg2' yang dihantar, mutabaah yang diberi & sebagainya. Usrah nie jugak kiteorng dibekalkan buku untuk mempelajari tajuk2 penting yang telah digariskan seperti 'akidah, akhlak, pegangan & banyak lagi la. Haaa, sekarang aku betul2 rindu kat teman2 usrah & xsabar nak balik Ipoh nak join lagi..

Hati aku juga merindui teman2 'lujnah makanan'. Haa, untuk pengetahuan semua aku baru je sem lepas join lujnah makanan nie & berada dalam lujnah nie memang banyak peristiwa yang best. Yela, ahli2 lujnah pulak kebanyakannya senior & diaorang semua memg sempoi. Aku rindu nak masak2 time ada gotong-royong, rindu nak bersih dapur sama2, rindu nak makan sama2 & banyak lagi. Mula2 join lujnah nie, takut sangat, yela xpernah join lagi tp bila da masuk baru terasa bestnya join lujnah nie. Melalui lujnah nie la aku dapat mengenali ramai orang, dapat ilmu baru tentng S/U sebab pgg jwtn S/U, dapat masak, dapat meluaskan lagi bdg masak & banyak lagi la. Aku suka sangat bile ada event ape2 & kiteorang kena sediakan makanan pasti kerjasama 2 dapat dilihat dengan jelas, ditambah pula dengan lawak jenaka yang dibuat oleh ahli2 lujnah membuatkan dapur 2 xpernah sunyi..hehehe..



sebahagian drpd ahli lujnah makanan.

Melalui usrah & lujnah yang aku ikuti, banyak input yang perolehi dan dari situ lah terjalinnya ukhuwah antara kami. Dan sesungguhnya 'Ukhuwah Itu Indah'.. Alhamdulillah Ya Allah kerana aku diberi peluang..^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...