Wednesday, June 16, 2010

..:: Tetamu ::..

Assalamualaikum W.B.T..


Rumah korang semua pernah terima tetamu x?
Ari nie rumah aku disinggahi kawan mama yang duk kat KL, kawan masa kat tempat mama ngaja dulu. Mama dulu ckgu kat KL & kebetulan kawan dia kat KL 2 datang ke K.Terengganu jadi dia singgah la kejap kat rumah. Kawan mama yang datang petang tadi 2 merupakan kawan baik mama, yela da hampir 7thn berpisah baru la jumpe balik..
Pagi2 bagun tdo tadi kena kemas rumah, amik adik kat tuisyen, jaga kedai, teman mama beli barang, tolong goreng mee untuk tetamu, kemas dapur & semuanya. Semua aku kena buat sebab aku sorang je perempuan kat rumah setakat nie.. Tapi nasib baik tadi mak long ada jugak, dia tolong goreng mee sebab mama da x sempat nak buat.
Masa duk sibuk layan kawan mama td, tiba2 kawan baik aku mase kat sek men dulu tel. Dia cakap nak singgah rumah sebab da ada dekat ngan umah, ape lagi singgah la. Rezeki dia kot, banyak dapat makan..Hehehe..
Tapi aku x kisah pun kena penat sampai nak mati sebab kita sebagai tuan rumah kena la muliakan tetamu kita sebab tetamu kita 2 merupakan rezeki pada kita.. Betulkan..?? Betul, dalam hadis pun ada tulis.. x caye ea..??

Dari abu Hurairah r.a katanya:”Rasulullah SAW bersabda:” Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, maka janganlah dia menyakiti tetangganya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, hendaklah dia memuliakan tetamunya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau dia


Haa, kawan-kawan cerita di atas bukan tujuan untuk menunjuk2 tau.. Cuma untuk peringatan semua.. Hehehe.. jangan la kita fikir tetamu yang datang 2 membebankan kita, ape yang kita keluarkan untuk menjamu tetamu kita 2 pasti akan di balas oleh Allah S.W.T lebih banyak dari 2. Raikan sesiapa yang datang ke rumah kita.. Hehehe.. {klik sini}

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...