Thursday, December 30, 2010

Kenyataan

Assalamualaikum WBT..

Ape kaba anak-anak murid sekalian.. Haa, cikgu harap kamu semua sihat.. haha, sori ye ayat poyo & perasaan di situ. Ok kawan2 ape kaba semua, semoga semuanya berada di bawah rahmat dan jagaan Allah SWT. Tik, tok, tik, tok.. waaa jam da makin berdetik da nak meninggalkan tahun 2010 kan kita nie. Xlama da nak masuk tahun 2011. Erm, tahun yang banyak memberi kenangan buat diri saya sendiri.

Ok hari nie xmau cite sal azam lama atau azam baru tapi nak berkongsi cerita mengenai sebuah “KENYATAAN”. Macam mane boleh terfikir nak buat cerita nie?? Sebabnya da ramai sangat bercerita pasal azam lama & azam baru, dalam blog & FB rata-ratanya orang bercerita pasal semua tu kan. Erm, sebuah kenyataan, sebuah cerita yang ingin saya kongsi buat semua pembaca. Semoga perkongsian ini akan meniupkan sedikit semangat untuk menyambut tahun baru yang bakal tiba x lama lagi nie. Hehe…

Pagi tadi, seharian saya berada di Hospital USM, Kubang Kerian Kota Baharu sebab saya terpaksa menjalani rawatan susulan mengenai pemedahan yang saya jalani pada bulan Oktober yang lalu. Berada di hospital telah mengembalikan segala memori yang pernah tercipta sepanjang saya berada di situ. Selepas pemedahan yang dijalankan dahulu, saya pernah menerima kunjungan dari seorang doktor yang juga merupakan sahabat baik kepada pensyarah saya. Kehadiran beliau membuatkan saya berasa seolah2 berada di samping pensyarah saya kerana mereka berdua orang yang hebat & teramat hebat dalam memberi motivasi kepada orang sekeliling. Terima kasih buat Dr Hafidzah.

Ok berbalik pada tajuk post kali ini, KENYATAAN. Pernah x anda menerima sebuah kenyataan yang x dapat anda terima dalam hidup?? Sebagai contoh putus cinta, gagal dalam peperiksaan, tekanan hidup, tekanan kerja, sakit dan sebagainya. Mesti pernahkan, semua orang pernah lalui untuk mengahadapi sebuah kenyataan yang pahit lagi perit. Sebelum saya mengulas panjang, ingin saya berkongsi cerita yang disampaikan kepada saya. “seorang pesakit telah disahkan menghidap penyakit HIV positif dan jangka hayat hidupnya hanya tinggal 3 bulan sahaja lagi. Setelah mendapat perkhabaran dari doktor, beliau amat tertekan dan takut untuk menghadapi ‘kenyataan’ yang pahit itu. Namun semuanya di atasi dengan fikiran yang tenang, aman, berfikiran positif dan ceria. Tahu x ape yang pesakit tu buat?? Haa, setiap hari dilekatkan tarikh ‘berapa lama lagi waktu hidup aku’ di tempat yang mudah di lihat. Sebagai contoh di lekatkan di peti sejuk, bilamana beliau melihat yang jangka hayatnya makin berkurang beliau hadapi hidupnya dengan gembira, membantu orang susah, mengembirakan orang sekeliling, membuat pekerjaan yang beliau inginkan & membalas jasa orang tua beliau. Pendek kata hari2nya terisi dengan perkara yang menggembirakan saje. Bila dia bersedih, dia sedar kembali dan berkata ‘mengapa aku kena sedih, hidup aku xlama da nie’. Nak tahu ape kesudahan hidup beliau, beliau terus hidup LEBIH DARI 3 BULAN seperti yang dijangkakan oleh doktor dan secara tiba2 penyakit HIVnya hilang begitu saja’.

Ajaib bukan apa yang terjadi! Lihat dia mampu meneruskan hidup dengan lebih lama hanya dengan berbekalkan semangat, sikap positif, ceria, tabah dan kuat sahaja. Yaa, kita semua boleh melakukan seperti mana pesakit itu lakukan. Kita x disahkan menghidap HIV bukan, kita hanya putus cinta saje, kita hanya gagal dalam peperiksaan je, kita hanya ditukarkan tempat keja je. Kita x disahkan akan meninggal dunia dalam masa terdekat. Oleh itu, tatkala menerima sebuah ‘KENYATAAN YANG PAHIT’ duduk sebentar, tarik nafas, bertenang dan katakan dalam hati kita bahawa orang lain lagi perit kenyataan yang diterima, aku kira biase je nie. Aku mampu hadapi semua nie, aku Kuat! Bila anda kata sebegitu, minda & badan akan memberi reaksi yang berlawanan dan anda akan melihat apa yang bakal terjadi ialah seluruh hidup anda akan berubah. Percayalah! Memang orang akan berkata alah cakap senang la, cube ko sendiri yang tanggung. Betul saya x nafikan perkara itu, kita xboleh rasa ape yang orang lain tanggung bukan. Jika ditanya pada saya, saya pernah gagal dalam peperiksaan akhir tahun & saya terpaksa mengulang paper tersebut. Pada mulanya saya amat tertekan dan susah untuk menerima kenyataan itu. Tapi lama kelamaan saya positif, saya bangkit semula dan Alhamdulillah saya berjaya hadapi peperiksaan itu dan sehingga kini saya masih boleh mengajar adik saya subjek tersebut. Saya juga pernah jatuh cinta & cinta saya di tolak, oooo kecewa kan bila cinta x dibalas! Tapi saya positif, saya hadapi juga hidup saya dan Alhamdulillah rupanya bila Allah jauhkan saya dengan cinta manusia, Dia dekatkan saya dengan cinta-Nya. Lihat semua kenyataan pahit pada mulanya menjadi benda baharu dan makin indah jika kita hadapi dengan cara yang betul…

Kalau pesakit HIV tu boleh tabah & hidup lebih lama kenapa aku x boleh jadi macam dia. Pasti boleh bukan! Cume apa yang penting ialah semangat, percaya akan Kekuasaan ALLAH SWT, percaya akan diri kita, positif dan sebagainya. Jika ada sifat dan sikap itu semua perkara boleh kita lalui!

Ingatlah setiap kali kita terpaksa menerima sebuah kenyataan yang pahit dan sukar di terima, katakan dalam hati kita bahawa ‘ye, orang lain lagi teruk kena hadapi, aku boleh hadapi semua ini. InsyaAllah dengan semangat yang kita ada, kita dapat merubah kenyataan yang pahit itu kepada sesuatu yang bermakna. Di kesempatan ini juga, saya ingin memohon ampun & maaf andainya ada kata yang menyakitkan hati pembaca, tingkah yang x elok di pandangan mata dan sebagainya. Mohon maaf kepada semua & di harap tahun baru yang bakal tiba tidak lama lagi akan mendatangkan perubahan buat kita dan makin mematangkan kita. Hadapi segala masalah dengan sikap yang postifi ye..!!

(T_____________T)

Notakaki :: kenyataan memang sesuatu perkara yang pahit, namun relakan saja kerana setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya!! Salam Tahun Baru buat semua pembaca.

8 comments:

Noor Haszwani Yusoff said...

mimie!!
btul ke apa yg akak baca ni?
Allah...
kuat2!!
nak ambik kekuatan akak pun xpe..

:(

Nur Shamimi Jamudin said...

kak wanie sayang..
itulah yang dinamakan 'kenyataan'..
InsyaAllah mimi kuat..akak jangan risau ye..balik Ipoh kita story3x...

nnti mimi curik kekuatan akak tu..hehe...take care & sayang akak..(^___^*)

Noor Haszwani Yusoff said...

huhu..
siyes akak terkejut..
xpyh curi kekuatan..
akak bg free je k..
parents dh tau?

Nur Shamimi Jamudin said...

parents da tahu...
cume xmau hebohkan je...
jangan gtau org lain tau....
ingat tu...hehe...

sebenarnya 14.12.2010 ag da tahu, tp td bru dpt tahu tahap brape...ingat nak cite kat akak mase balik ipoh nanti..hehe..sori, xmau akak risau je..
jgn risau tau..mimi ok!!

balik ipoh mimi cite semuanya..(^_^)

Noor Haszwani Yusoff said...

huk3..
ok2..
akak tgu kt mktb nnti..
kuat tau..
akak ade ngn mimie..
yg pntg..
Allah ade..

Nur Shamimi Jamudin said...

baik...
mimi kuat..jgn risau..hehe
InsyaAllah...

terima kasih kak wanie..(^__^)

Noor Haszwani Yusoff said...

sesame..
igt, kitorg trmasuk akak syg kat mimie..
=)

Nur Shamimi Jamudin said...

ingat & akan selalu ingat...
sayang akak & sayang semua..(^__^*)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...